fredag 4. mars 2011

Strikkedille


 Hals og leggvarmere etter egen oppskrift til prinsessa. Måtte jo ha tilbehør til sin nye tovede ullkjole. :)

Jammen fikk jeg plutselig strikkedilla! Det hele begynnte en vårdag i fjor, mens jeg tuslet inne på Stoff & Stil. Jeg har lenge vært glad i å sy og når vi ENDELIG fikk en diger stoff-butikk her i nærheten, ble den besøkt titt og ofte. :) Denne vårdagen fikk jeg plutselig øye på en super-duper-nusselig kjole som prinsessa bare MÅTTE ha.

Men den var strikket og jeg har ikke tatt i strikkepinner siden jeg som liten strikket dukkeskjerf ol. Kunne ringe mamma og be henne strikke den. Ja, det gjør jeg! Plukker frem telefonen for å ringe. Den ser da ikke sååå ille avansert ut da, kanskje jeg kunne klare det? Er jo bare glattstrikk, med noen små greier her og der.. Jadda! Det klarer jeg sikkert! Kjøper garn, mønster og pinner.

Reiser hjem og ringer mamma. Får jeg dette til mamma? Jaaada! Mamma forklarer over telefonen og jeg trår til med godt mot. Noen småfeil ble det selvsagt, en gang holdte jeg på å gi opp hele greia, men sta som jeg er ble det til slutt en lite bommullskjole ut av det.

 Strikket i deilig, mye ull. Halsen er strikket løst på tykke pinner.

Strikkepinnene ble igjen lagt på hylla, frem til storebror i huset MÅTTE ha seg Blånisselue. Igjen ringer vi mamma.. Men mamma har skummle planer, når vi besøker henne i jula finner hun frem pinner og ber meg ordne det selv. Dette klarer jeg nemmelig! Ok, verdt å prøve. Mamma er jo her og kan hjelpe om det går helt skeis. Men blånisse-lue blir det. Og lett som bare det!

Når jeg er ute og kjøper garn til lua, kikker jeg tilfeldigvis bort på et blad med oppskrifter. Prinsesse-krone-pannebånd. Wow!! Det MÅ jo prinsessa ha! Enkelt var det også, bare strikket et rektangel og klippet ut i etterkant. Dette får bli neste prosjekt. Og jammen blir det det. Jeg dikter meg min egen oppskrift, strikker på rundpinne i stedet for å strikke rektangel for å klippe ut. Går jo mye fortere å strikke glattstrikk rundt og rundt, enn frem og tilbake. Min kjære konstruerer mal til krone og verdens vakkreste prinsesse kan krones med ei knallsøt tovet krone. :)

 Deilige, tykke brettehalser til store og små.

 Dernest skulle ungene hatt tovede votter og jakten på de perfekte vottene er i gang. De skal være lange nok i skaftet, så de holder godt og fine i fasongen. Ei oppskrift fra Sandnes blir løsningen! Votter blir det, i massevis! Nå har strikkedilla fanget meg og votter, pannebånd, luer og halser blir til i fleng. Deilig med en hobby man kan holde på med samtidig som man koser seg med familien. Søm har lett for å bli en litt asosial-greie, når man blir sittende på syrommet helt for seg selv. Heldigvis blir det greiere når vi kommer i "ny-huset". Der skal nemmelig symaskinen få stå i et skap i allrommet, husets hjerte! :)
 Brettehalsene i et utvalg farger, disse selger jeg for 100kr stk, mens vottene selger jeg for priser fra 100 kr, alt etter str.


Ingen kommentarer: